Jump to content

NEW GAME: THE CHALLENGE STAGE - Files and ELF

Slynch

Recommended Posts

Hey everyone. I managed to get my hands on a PS4 copy of NEW GAME: THE CHALLENGE STAGE and decrypt the disc. As the game is by 5pb, the files are a familiar "_info.psb.m" and "_body.bin" format, but I cannot seem to extract them, much less repack them. As this game was a JP-only release, I'm very keen to get started on translating it. It's worth mentioning that this game was released closely to the Re:ZERO visual novel, and while I've only got the PSVita version of that, I can venture a guess that it has the same file formats (PSV + PS4 are both little-endian as well).

If anyone wants to take a stab, I've uploaded the decrypted (ready for IDA) ELF file, as well as a couple of small sample files: http://slynch.xyz/Downloads/newgame_challengestage_ps4.zip

http://asmodean.reverse.net/pages/exm2lib.html

key is 1232ab23478cd

keylength 0x83 

https://github.com/number201724/psbfile worked on the psb file I tried (text.psb.m) but it only has UI strings

https://a.uguu.se/Yrc25VoNmEpi_h.7z even though there is source for exm2lib it is missing too much to easily recompile it so I replaced index 1's key

Spoiler

{
   "DIALOG_AUTOSAVE_NOSPACE" : "%C本体ストレージの空き容量が不足しています。\n$Sを保存するには\n空き容量があと%dKB以上必要です。",
   "DIALOG_AUTOSAVE_WARNING1" : "%C本ゲームはオートセーブ機能に対応しています。",
   "DIALOG_AUTOSAVE_WARNING2" : "%Cオートセーブ中にはメモリースティック™アクセスランプが\n点滅しますので、記録メディアを抜いたり、\n本体の電源を切ったりしないでください。",
   "DIALOG_CHECK_HDD_SPACE" : "%C本体ストレージの空き容量を確認しています。",
   "DIALOG_CHECK_TROPHY" : "%Cトロフィーをチェックしています。",
   "DIALOG_EJECT_STORAGE" : "%Cストレージが取り外されました。",
   "DIALOG_INSTALLED_ENABLED" : "%Cデータインストールの設定を有効にしました。",
   "DIALOG_INSTALLED_ERROR" : "%Cゲームデータの\n読み込みに失敗しました。\n代わりにUMD®から読み込みます。",
   "DIALOG_INSTALLED_ERROR_BROKEN" : "%Cゲームデータが\n壊れていました。\n代わりにUMD®から読み込みます。",
   "DIALOG_INSTALLED_ONCE_DISABLED" : "%Cデータインストールの設定を一旦、無効にしました。",
   "DIALOG_INSTALL_DESCRIPTION" : "%Cインストールを開始します。\n完了までに数分間かかりますので\n途中で電源が切れないように気をつけて下さい。",
   "DIALOG_INSTALL_NOSPACE" : "%C不要なセーブデータを削除して\nインストールに必要なだけの空き容量を確保して下さい。",
   "DIALOG_INSTALL_RETRY" : "%Cインストールが途中で中断されました。\n最初から再びインストールを試みます。",
   "DIALOG_INSTALL_TROPHY" : "%Cトロフィーをインストールしています。",
   "DIALOG_LOADING" : "%C$Sを読み込んでいます。",
   "DIALOG_LOAD_FAILED" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R",
   "DIALOG_LOAD_FAILED_STARTUP" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n保存時に、自動作成されます。",
   "DIALOG_NO_HDD_SPACE" : "%%C本体ストレージの空き容量が足りません。\nあと%dMB 以上必要です。\nゲームを終了して、必要な空き容量を確保してください。",
   "DIALOG_PLAYER_SIGNOUT" : "%Cプレイヤーがサインアウトしました。",
   "DIALOG_READING" : "%C$Sを読み込んでいます。",
   "DIALOG_READ_FAILED" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R",
   "DIALOG_SAVE_DONE" : "%C$Sを保存しました。",
   "DIALOG_SAVE_FAILED" : "%C$Sの保存に失敗しました。",
   "DIALOG_SAVE_FAILED_RETRY" : "%C$Sの保存に失敗しました。\n作成しますか?",
   "DIALOG_SAVING" : "%C$Sを保存中です。\n電源を切ったり、アプリケーションを終了\nしたりしないでください。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD" : "%Cダウンロードしています。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_FAILED" : "%C通信エラー発生によりタイトルユーザーストレージからの\nダウンロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_FAILED_ERRORCODE" : "%C通信エラー発生によりタイトルユーザーストレージからの\nダウンロードを中止しました。\n(ERROR $E)",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_FAILED_NODATA" : "%Cタイトルユーザーストレージにデータがありません。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_FAILED_SIGNOUT" : "%Cサインアウトによりタイトルユーザーストレージからの\nダウンロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_INVALID_SAVEDATA_OWNER" : "%Cタイトルユーザーストレージのアクセス制限の為、\nダウンロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_DOWNLOAD_SUCCESS" : "%Cダウンロードが完了しました。",
   "DIALOG_TUS_LOGIN_FAIL" : "%Cオンラインでないため処理を中止しました。",
   "DIALOG_TUS_LOGIN_FAIL_AGE" : "%CSony Entertainment Network アカウントの年齢制限により、\nこのコンテンツはご利用になれません。",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD" : "%Cアップロードしています。",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD_FAILED" : "%C通信エラー発生によりタイトルユーザーストレージへの\nアップロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD_FAILED_ERRORCODE" : "%C通信エラー発生によりタイトルユーザーストレージへの\nアップロードを中止しました。\n(ERROR $E)",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD_FAILED_SIGNOUT" : "%Cサインアウトによりタイトルユーザーストレージへの\nアップロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD_INVALID_SAVEDATA_OWNER" : "%Cタイトルユーザーストレージのアクセス制限の為、\nアップロードを中止しました。",
   "DIALOG_TUS_UPLOAD_SUCCESS" : "%Cアップロードが完了しました。",
   "ERROR_ACCESS" : "%C記録メディアにアクセスできません。\n",
   "ERROR_BROKEN" : "%Cデータが壊れています。\n",
   "ERROR_EJECT" : "%C記録メディアが抜かれました。\n",
   "ERROR_NODATA" : "%Cデータがありません。\n",
   "ERROR_NOMEDIA" : "%C記録メディアが入っていません。\n",
   "ERROR_PROTECTED " : "%C記録メディアがロックされています。\n",
   "YESNO_ALOAD" : "%Cオートセーブデータをロードしますか?\n(保存していないデータは失われます)",
   "YESNO_CREATE_DATA" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R作成してもよろしいですか?",
   "YESNO_DOWNLOAD_TUS" : "%Cオンラインに接続してタイトルユーザーストレージから\nデータをダウンロードしますか?\n現在のセーブデータは上書きされます。",
   "YESNO_INIT" : "%C設定を初期化しますか?",
   "YESNO_INSTALL_OVERWRITE" : "%Cすでにインストール済みです。\nインストール済みの古いゲームデータを削除して上書きしますか?",
   "YESNO_JUMP" : "%Cこの地点から再開しますか?\n(保存していないデータは失われます)",
   "YESNO_LISTDELETE_NOSPACE" : "%C本体ストレージ上のデータを削除して\n保存に必要な空き容量を確保しますか?",
   "YESNO_LOAD" : "%C$Sを読み込みますか?",
   "YESNO_LOAD_RETRY" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R再び読み込みを試みますか?",
   "YESNO_NEXT" : "%C次の選択肢まで進みますか?",
   "YESNO_OVERWRITE_DATA" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R上書き作成してもよろしいですか?",
   "YESNO_PREV" : "%C前の選択肢まで戻りますか?\n(保存していないデータは失われます)",
   "YESNO_QLOAD" : "%Cクイックロードしますか?\n(保存していないデータは失われます)",
   "YESNO_QSAVE" : "%Cクイックセーブしますか?",
   "YESNO_QUIT" : "%Cシーンギャラリーに戻ります。\nよろしいですか?",
   "YESNO_READ_RETRY" : "%C$Sを読み込めませんでした。\n$R再び読み込みを試みますか?",
   "YESNO_SAVE" : "%C$Sを保存しますか?",
   "YESNO_SAVEBROKENRETRY" : "%Cデータが破損しているためセーブに失敗しました。\n一旦削除してから再びセーブを実行しますか?",
   "YESNO_SAVE_OVER" : "%C$Sを上書き保存しますか?",
   "YESNO_SAVE_RETRY" : "%C$Sを保存出来ませんでした。\n$R再び保存を試みますか?",
   "YESNO_SCENARIO_JUMP" : "%Cシナリオ再生しますか?",
   "YESNO_TITLE" : "%Cタイトル画面に戻ります。\nよろしいですか?\n(進行状況をセーブしていない場合は\n続きからプレイができません)",
   "YESNO_TITLE_NOSAVE" : "%Cタイトル画面に戻ります。\nよろしいですか?",
   "YESNO_UPLOAD_TUS" : "%Cオンラインに接続してタイトルユーザーストレージへ\nデータをアップロードしますか?\nタイトルユーザーストレージのデータは上書きされます。"
}

Awesome, you're a star. I'll take a look at it after work and see what I can do. One thing I'm not clear on; you say we can't rebuild or just that with modification to one of the applications we can? 

EDIT: Just understood what you meant by replacing index 1's key. I'll see about rebuilding from exm2lib's source code. If anyone else wants to take a stab feel free.

EDIT2: Can't compile exm2lib (latest) since I can't find the "as-ps3" and "as-zlib.h" headers. Any idea where to find them?

EDIT3: Yeah you weren't joking, author of exm2lib has made some crucial parts private and only the main CPP public. 

Edited by Slynch